Information

Frågor och svar angående ekonomin

Hej alla grannar!

Som utlovat har vi nu skrivit ihop svar på aktuella frågor som ni medlemmar mailat in till oss.

Varför fick vi inte information tidigare om avgiftshöjningen?
I oktober varje år gör föreningen en budget (resultat och likviditet) för nästkommande år tillsammans med sin ekonomiska förvaltare. Då det skett extremt stora förändringar på marknaden i år (inflation, räntehöjningar och nu senast stora höjningar av fjärrvärmetaxorna) valde vi i år att tidigarelägga årets budgetarbete. Slutsatsen blev att avgiftshöjningen var helt nödvändig och oundviklig.
Vi hade då valet att att genomföra höjningen med kort varsel innan Q4-aviseringen genomfördes eller avvakta till årsskiftet och Q1 aviseringen för 2024.

Slutsatsen vi landade i var att det ligger i våra medlemmars ekonomiska intresse att genomföra höjningen nu istället för senare. En tidigare höjning innebär större ackumulerad intäkt till föreningen. En senare ökning medför att höjningen skulle behöva vara något större.

Hur är vår ekonomi jämfört med andra BRF:er?
Innovationens ekonomi skiljer sig inte nämnvärt från landets övriga nyproducerade bostadsrättsföreningar. Vi drabbas på samma sätt av kostnadsökningarna och det höga ränteläget. En viktig skillnad är dock att vi har attraktiva lokaler i ett attraktivt läge. Därför tittar styrelsen på att utöka den uthyrningsbara ytan på lämpligt vis.

Det ska också betonas att Innovationen är ett “prestigeprojekt” som är välkänt i stora delar av landet. Det finns därmed ett allmänintresse att läsa om föreningens utveckling. Av den anledningen blir styrelsen återkommande kontaktade av journalister som vill veta detaljer om vår verksamhet – vanligtvis för att skriva artiklar med klickvänliga rubriker. Detta förstärker behovet av försiktighet i kommunikationen från styrelsen jämfört med en genomsnittlig bostadsrättsförening.

Vad händer med UNIKs lokal?
Som bekant har företrädare för vår hyresgäst Unik hamnat i rättsprocesser och nu sedermera försatts i konkurs. Av självförklarliga skäl har inte styrelsen möjlighet att offentligt uttala sig om detaljer i ärendet. Men vi har ända sedan första dagen informationen kom till vår kännedom punktmarkerat statusen hos vår hyresgäst extremt noggrant och har all erforderlig expertis involverade i ärendet. Vi kommer att gå ut med information så snart vi har en långsiktig lösning på ärendet.

Vad händer med Oscar Properties?
Föreningen har som bekant ett avtal med OP om ekonomisk ersättning till föreningen. En stor del av betalningen har redan erlagts till föreningen och en del ska betalas löpande. Hela denna uppgörelse är såklart av stor vikt för föreningens ekonomi. Föreningen för just nu en dialog med OP kring avtalsfrågor. Det vore direkt kontraproduktivt för oss alla att i det läget uttala sig offentligt om detaljerna kring dialogen. Vi kommer att gå ut med information så snart vi bara har möjlighet.

Kommer ni göra om allmänna utrymmen till lokaler?
Styrelsen tittar och räknar på olika alternativ för att öka föreningens intäkter, samtidigt som vi ser över våra kostnader. Vi har även pausat kostsamma projekt och inköp tillsvidare. Det kan finnas alternativ som ökar våra intäkter utan att det försämrar intrycket av vårt hus. Oavsett vilket så kommer styrelsen låta samtliga sådana förändringar, som är av mer permanent karaktär, beslutas av våra medlemmar på en stämma innan de eventuellt genomförs. Vi har stor respekt för vårt hus unika och spektakulära utformning.

Vad är status på kapitaltillskottet?
Styrelsen forsätter att arbeta med underlag för att möjliggöra ett frivilligt kapitaltillskott för medlemmar i föreningen och det arbetet är snart avslutat. Frågeformuläret som skickades ut är en viktig del i detta, då det gör det möjligt att utvärdera hur det skulle kunna påverka föreningens ekonomi. Vi uppmuntrar alla, även ni som inte är intresserade, att svara på frågeformuläret för att få en så komplett bild som möjligt. Beslutet om frivilligt kapitaltillskott är för många medlemmar ett stort beslut och själva konceptet är komplicerat. Därför är det bra att det nu har hunnit göras en hel del research av de två motionärerna samt styrelsen och att alla därmed kommer ha ett mer gediget beslutsunderlag att ta ställning till. Som förmedlades i septembers nyhetsbrev kommer styrelsen att skicka ut en kallelse till extrastämman i slutet av september månad. Styrelsen agerar därmed enligt den tidsplan som fastställdes på den ordinarie årsstämman.

Varför vill ni inte att jag skriver chattmeddelanden till styrelsen (eller enskilda ledamöter) i Boappa?
Tyvärr har det varit svårt att få fram just detta budskap. Vi förstår att det är smidigt ur ett användarperspektiv att snabbt kunna skicka iväg frågor i appen så fort man undrar över något. Och det får man gärna göra till andra boende. Det är det appen är till för.

Mobilmeddelanden till styrelsen leder dock till en en låg effektivitet i hanteringen. När man som boende istället använder de rätta kommunikationsvägarna och skickar in en fråga via formuläret på föreningens hemsida hamnar frågan i föreningens ärendehanteringssystem Freshdesk. Ärendet kan då assignas till rätt ledamot och få en “ticket” så att inte ärendet ramlar mellan stolarna.”

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen